Mumble Nézet News Hasábok Régi Játék oldalak Szolgáltatás oldalak Partner oldalak
Bezárás

CSHU - Hungarian Counter-Strike Portal

Hét replayeTovább

minimap

Infi vs Fly

Szakmai konferencia az eSports jövőjéről

Cikkek/Interjúk 2012. március 19. bazsowicz 55 hozzászólás 13821 olvasás

Szakmai konferencia az eSports jövőjéről

Az évenként megrendezendő, sportanalitikára fókuszáló MIT Sloan Sports Analytics Conference (SSAC) történetében először szerveztek az elektronikus sportokkal foglalkozó szakmai beszélgetést. Az eSports: The Future of Competition névre keresztelt szimpózium elsősorban az eSports elmúlt esztendőkben tapasztalható hatalmas növekedésére valamint annak jövőjére összpontosított. A meghívott vendégek gondolataira, véleményére mindenképpen érdemes komoly figyelmet fordítani, hiszen mindegyikük meghatározó szerepet játszik az iparág fejlődésében.

A játékipart Mike Morhaime, a Blizzard Entertainment ügyvezető igazgatója, a professzionális játékszervezeteket az Evil Geniuses tulajdonosa Alex Garfield, a kommentátorokat-közvetítőket Sean ’Day[9]’ Plott, a versenyszervező menedzsereket-tulajdonosokat pedig Sundance DiGiovanni a Major League Gaming alapítója és ügyvezető igazgatója képviselte.

Sloan Sports Analytics Conference. Az egy órás beszélgetésről készült felvétel sajnálatos módon borzasztóan halk, így mindenképpen érdemes maximumra állítani hangerőszabályzókat.

A beszélgetés folyamán gyorsan fény derült az elektronikus sportok óriási növekedését elősegítő tényezőkre. A streaming technológia elterjedése, valamint a StarCraft 2 térhódítása maradandóan megváltoztatja, illetve meghatározza az eSports jövőbeni gyarapodását.

A tíz esztendős múltra visszatekintő Major League Gaming korábban egyetlen esetben sem került olyan kedvező pozícióba, mikor egyidejűleg kiaknázhatta volna a megfelelő játékot, a megfelelő technológiát és a globális közösség nagyságának erejét. Mindezt Sundance DiGiovanni mondta, majd hozzátette, „most végre elérkezett az idő.”

a Counter-Strike összességében alacsony szórakoztató értékkel rendelkezik

A tavalyi év fontos mérföldkőnek minősül az eSports történelmében, a bekövetkezett változások pedig újabb, jelentős átalakulásokat vetítenek előre. Day[9] felszólalásából például kiderült, hogy műsorainak nézettsége hónapról-hónapra folyamatosan emelkedik, havonta 30 százalékos növekedésről számolt be. Az egyik legsikeresebb streaming szolgáltató, a Twitch.tv indulását követően, rendkívül rövid időn belül átlépte a havi 14 milliós egyedi látogatószámot, ezenfelül Alex Garfield együttese, az Evil Geniuses 1000 százalékos (!) növekedést tapasztalt mezeladások területén a multimédiás közvetítések elterjedésének köszönhetően. Mindez hozzásegítette a szervezeteket, hogy részben mentesüljenek az eSport pénzügyi gépezetét működtető, egyetlen biztos bevételi forrást jelentő szponzori függőségétől.

Mint korábban említettük, a livestreaming technológia nagyban hozzásegítette az elektronikus sportok robbanásszerű növekedését, azonban nem szabad megfeledkeznünk a katalizátorként funkcionáló StarCraft 2-ről. Köztudott, hogy a Blizzard már a StarCraft 2 fejlesztésének korai szakaszában kiemelt hangsúlyt fektetett mindazon játékösszetevőkre, melyek nélkülözhetetlenek egy sikeres eSports produktum esetében. Az eSports-orientált játékelemek lehetőséget biztosítanak, hogy a StarCraft 2 tökéletesen illeszkedjen a streaming megoldások legapróbb követelményeihez is.

Mike MorhaimeMike Morhaime. Játékfejlesztői karrierje és első vállalkozása elindításához a szüleitől kért kölcsön, manapság profi szinten pókerezik.

A StarCraft második epizódjának egyedülállósága abban rejtőzik, hogy a mérkőzéseket figyelemmel kísérő nézők olyan perspektívából szemlélhetik a közvetítéseket, melyek nagyon hasonlóak, esetekben megegyeznek, a játékban tapasztalható perspektívákkal – összegezte gondolatait Alex Garfield. Hozzátette továbbá, hogy az olyan eSports játékok, mint például a Counter-Strike (nyugodtan idesorolhatjuk a Source-ot is), összességében alacsony szórakoztató értékkel rendelkeznek.

hatalmas előrelépésnek tekinthető a kísérleti jelleggel bevezetett PPV (pay-per-view) modell

A Counter-Strike esetében az alacsony szórakoztató érték a játékosok számára vezethető vissza. A mérkőzéseken folyamatosan figyelemmel kell követnünk 10 különböző játékos nézőpontját, a játéktérképen való elhelyezkedésüket, valamint számos egyéb tényezőt is. Mivel figyelmünk megoszlik a gyorsan és állandóan változó események között, gyakran lemaradunk az összecsapások legszebb jeleneteiről, ez pedig csökkenti a szórakoztató értéket. „Habár számos eltérő módszerrel próbálták a nézőközönség számára könnyen elérhetővé és élvezhetőbbé varázsolni a közvetítéseket, egyelőre nem beszélhetünk sikerekről” – részletezte véleményét és tapasztalatait Alex Garfield.

Mike Morhaime a StarCraft vonzerejét a pókerhez hasonlította, mint elmondta „külső megfigyelőként minden információ a rendelkezésünkre áll. Pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy mit látnak, és mit nem láthatnak a pókerjátékosok. A pókerben gyökerező információs aszimmetria (miközben a nézők már tudják, hogy az egyik játékos győzelmi esélye 80, a másiké 20 százalék, addig a kártyások nem ismerhetik ezen adatokat, így nincs egyéb lehetőségük, mint folytatni a stratégiai csatározást, puhatolózni és a találgatni) a mérkőzések folyamán hatalmas feszültségeket, izgalmakat teremt.

Linda LiaoLinda 'Pikachu' Leo. Tajvani színész és énekesnő. 2006 második legszebbje az FHM Singapore olvasói szerint. 2011 legjobb női StarCraft II játékosa az ellenfelei szerint.

Sean ’Day[9]’ Plott beszámolt az eSports közösséget jellemző elképesztő tulajdonosi szemléletmódról. „Eltérően a hagyományos média fogyasztó-szolgáltató összefűződésétől, a rajongók hajlamosak erős partneri viszonyt kialakítani az egyes szervezetekkel, csapatokkal.”

A konferencián például megemlítette, hogy Day9 Daily című műsorának működtetéséhez a nézők pénzügyi támogatása szükséges, Plott 5 dollárban határozta meg a maximálisan adományozható összeget (a hozzájárulókat egyedi ikonnal különböztetik meg a chaten és megmenekülnek a reklámoktól). A műsorvezető-kommentátort újabb és újabb meglepetések érik: egyrészről a közösség felettébb pozitívan fogadta a felkérést, másrészről pedig folyamatosan ömlenek az előfizetések, olykor bőven túllépve az ötdolláros határértéket.

„Az előfizetés senki számára sem kötelező, azonban ennek bevezetésével maradhat ingyenes a műsor. Emellett pedig a jövőben megpróbálok kevesebb reklámot belepasszírozni az adásokba” – jelentette ki korábban Sean ’Day[9]’ Plott az előfizetéses rendszer bevezetéséről szóló hivatalos bejelentésben. „Azóta a rajongók elárasztanak bennünket levelekkel, több ezer olyan kéréssel találkoztunk, miszerint ’Még több reklámot adjatok le a műsorban! Minden órában legalább tizenöt reklámot sugározzatok, mivel így növekszik a bevételetek.’ Valami egészen elképesztő, hogy ilyen jellegű visszajelzéseket kapunk a közösségtől.”

súlyos hiányosságok jellemzik a csapattulajdonosok és a versenyszervezők közötti kommunikációt

A konferencián megvitatott témakörök túlnyomó többségének optimista hangvétele olyan helytelen következtetések levonását eredményezheti, miszerint az elektronikus sportok mentesülnek a folyamatos növekedést visszatartó problémáktól. Ezt az idillikus képet hivatott árnyalni és némileg feledtetni Alex Garfield hozzászólása. Mint elmondta, súlyos hiányosságok jellemzik a csapattulajdonosok és a versenyszervezők közötti kommunikációt. Részletes gazdasági kimutatások nélkül a versenyek financiális szemszögből nehezen számszerűsíthetőek az együttesek tulajdonosai számára.

Mindez az jelenti, hogy a szervezetek pénzforrásaik elosztásakor szinte teljes sötétségben tapogatóznak. Nem állnak rendelkezésükre olyan iránymutató adatok, melyek felhasználásával hatékony költségszámításokat végezhetnek az egyes offline rendezvények előtt és után. Így azt sem lehet például biztosan kijelenteni, hogy a játékosok havi fizetségére elköltött minden egyes dollár egy sikeres versenyt követően az értéknövekedés és az ebből fakadó (újra) eladhatóság okán kétdolláros nyereségként jelentkezik-e a bevételi oldalon. Az ehhez hasonló forrásképződésekről szóló elemzések hiánya leginkább a szponzori együttműködéseket befolyásolhatja, ugyanis a támogatók mindössze homályos kalkulációkból következtethetnek, hogy milyen mértékben és területeken térülnek meg a csapatba pumpált dollárok.

Válaszában Sundance DiGiovanni ígéretet tett a megfogalmazott hiányosságok pótlására, azonban a statisztikai adatok nyilvánosságra hozatalával kapcsolatban kijelentette: számos esetben a versenyeket komoly összegekkel támogató vállalatok kötelezik az MLG szervezőit arra, hogy visszatartsák az adatokat a nyilvánosság elől.

az újonnan megszerzett, fizetőképes játékosokat a csapatépítésre, a versenyszerű játékra kell ösztönözni

Alex Garfield további problémákat is szóba hozott a beszélgetés folyamán, felszólalása alapján standardizált bajnokságokra és egységes, nemzetközi felügyeleti és irányító szervezetre lenne szükség.

Az eSportot övező sikereknek köszönhetően az ágazat folyamatosan fejlődik, a fejlődéssel párhuzamosan pedig fokozatosan átalakulnak az üzleti modellek, állítja Sundance DiGiovanni. A Major League Gaming ügyvezető igazgatója hatalmas előrelépésnek tekinti a Winter Arena keretében, kísérleti jelleggel bevezetett PPV modell (pay-per-view, azaz előfizetés alapján biztosított hozzáférés) sikerességét. Azonban ennél is fontosabbnak gondolja, hogy az MLG fenntartható fejlődést biztosítson az elektronikus sportok számára.

MLG Columbus 2011MLG Pro Circuit 2011 - Columbus. A bajnokság hétvégéje alatt az internetes közvetítések összesített nézőszáma közel a duplája volt a 2011-es NFL Draft hétvégén mért statisztikának. 22.5 millióan voltak kíváncsiak a versenyre.

Véleménye szerint manapság a játékosok és a rajongók körül centralizálódik az eSports, azonban egyre inkább előtérbe kerül a 10-12 éves korosztály. Esetünkben a tradicionális sportokból visszaköszönő utánpótlás-nevelésre célzott Sundance DiGiovanni. A fiatalok számára három-négy éven belül – ha nem hamarabb – elérkezik az idő, mikor eltökélik, hogy belevetik magukat a kompetitív játékok világába. A köztes időszakban megtanulják a szabályokat, megismerkednek és hozzászoknak az eSports közösségek atmoszférájához. „Tisztában lesznek az eSports aktuális helyzetével, a versenyképes játékokkal, hiszen ebben a közegben nőttek fel” – mondta DiGiovanni.

Az MLG jövőre vonatkozó elképzelései között kiemelt fontosságot tulajdoníthatunk a casual játékosok beolvasztására, valamint arra, hogy az újonnan megszerzett, fizetőképes játékosokat a csapatépítésre, a versenyszerű játékra ösztönözzék. Sundance DiGiovanni kihangsúlyozta egy olyan, hosszú távon működképes modell kialakítását, mely befogadja a fiatal generáció tagjait, nem pedig kirekeszti őket. Annak érdekében, hogy elnyerjék az egyszeri játékosok érdeklődését elengedhetetlen a folyamatos kommunikáció és a versenyplatform megteremtése, fenntartása.

Sundance DiGiovanni felszólalását követően Sean ’Day[9]’ Plott úgyszintén az utánpótlás-nevelés jelentőségéről nyilatkozott. Mint elmondta, az elektronikus sportok térnyerésében a különböző versenyjátékok szabályainak nem ismerete korlátozó tényezőként mutatkozik meg. Éppen ezért a kommentátorok felelőssége, hogy a nézők számára bemutassák az alapvető szabályokat és részletesen elmagyarázzák a kompetitív játékmenet mélységeit.

avatar #55
Válasz pedalgep #49. hozzászólására
(Wikipédia)

A sport meghatározott célú mindennapos tevékenység, a mindennapoktól különböző környezetben; célja a testedzés, versenyzés, a szórakozás, eredmény elérése, a képességek fejlesztése vagy ezeknek kombinyan-nyanója. A kitűzött cél határozza meg a sport jellegét, a sportoló (vagy csapat) képességei és bátorsága mellett.

Meghatározott cél: igen (lant, netes kupát, akármit nyerni)
Mindennapos: igen (profi szinten)
Mindennapoktól különböző környezet: igen (virtuális)
Célja a testedzés: nem
Versenyzés: igen
Szórakozás: igen
Eredmény elérése: igen
Képességek fejlesztése: igen / részben

A teljesítménysportokon belül a szellemi sportok kategóriájába simán belefér az esport is. Csapat- és egyéni szinten egyaránt, de pár évtizedig még úgyis fújni fognak rá az emberek, aztán majd kihal az előző vaskalapos generáció és meglátjuk lesz-e valami belőle.
ennyi erővel az ivás nekem sport. ilyen fogalom meghatározás kb a bürokratáknak kell. Sport mindenkinek mást jelent. szerintem pc előtt csücsülni, és nyomogatni x gombot nem sport. másnak az. ez van.

autóversenyzés technikai sportnak van nevezve. konkrét fizikai erőnlét ugye szükséges a pilótáknak, de nem ezen van benne a hangsúly. egyébiránt szerintem hihetetlenül érdekes ahogy pl a forma 1 es autókat fejlesztik, és új megoldásokat találnak ki évről évre, és macska-egér játékot vívnak a mérnökök a szabályzattal. (bár ez valószínűleg a mérnököket, és az autónyan-nyankat nyűgözi le igazán)

olimpiai (játékok) sport (sportág), van pár neve, a játékok sztem csak jól hangzó gyűjtőfogalom (ugye a fogalmak fassága mint említetted)

Sakk meg sztem egy remek észjáték. Ha (viszonylag) magas szinten űzi az ember (tudja az alapvető dolgokat, előre tud 3-4-5-6 lépéssel gondolkodni, stb) akkor komoly agymunka kell hozzá. sportnak viszont nem tekintem (szubjektív)

1-2 SC2 meccset néztem, és engem eléggé klikkelőbajnokságra emlékeztetett. nagyon sok múlik azon, hogy hány parancsot tudsz percenként osztani (ugye van vmi ilyen mutatójuk is erre), és nem csak a stratégián, ügyességen van a hangsúly. ennyit vettem le belőle, tovább meg nem érdekel.

LoL meg hát ugye népszerű egy játék, mert kb a kussban kullogó dota (semmi nem állt mögötte, csak a vele játszók tartják életben) játékmenetét felhasználva, egy erősen casual-abb (de maga szinten is űzhető ), meg hát megspékelték a kezdőket segítő + account menedzsmentes dolgokkal, és persze hogy tarol (nyilván volt erős PR is). Nem mondom hogy ez ezért rossz dolog vagy ilyesmi, de én dotapárti vagyok. Remek üzleti fogás volt, és kb ebben van a jövő, mert ott a közönség aki amatőr szinten tolja, de "megveszi" (LoL pont ingyenes), viszont versenyekre is vihető, és ott az emlegetett eSport... (kicsit ide érzem az SC2-t is, mert azt is bárki elkezdheti amatőr szinten is tolni, mert alapból jó játéknak néz ki )

Ha dota 2 hamarabb jön ki (ugye itt azért nagy az időintervallum), mint a LoL akkor viszont valószínűleg nem hódított volna teret, mert ezek a + dolgok belekerültek volna. Bár ez megint saját vélemény. lol-hon-dota vitába nem kívánok bonyolódni
avatar #54
NascarNSX 2012. március 27. 2491 hozzászólás 102.
Sokan meglepodtek a SC2-n. Azon kivul hogy majdnem minden honapban van valami nagyobb verseny belole, a mogotte levo penz sem semmi. A mostani IEM-n a starcraft gyoztes majdnem annyit vitt haza mint az egesz CS csapat az elso helyert...

Nagyon nyomjak, ha csak a youtube-os channeleket nezzuk ahol SC-t kozvetitenek netan ligat, TotalBiscuit es Apollo es meg sokan masok nagyon nagy alakjai a SC2-nek es probaljak meg jobban pumpalni...

En meg mindig nem ertem a LoL miert nem kerult bele a temaba.
"A Szeretet az egyetlen , amit nem kell és nem is lehet kimutatni.
avatar #53
Grifter 2012. március 26. 1609 hozzászólás 203.
Válasz pedalgep #51. hozzászólására
Sakkozók szeretik emlegetni, hogy a sakk egyszerre négy dolog: játék, tudomány, művészet és sport egyben. Vitázzon ezzel az aki akar / tud.

Egyébként azt hiszem értem mire gondolsz: hogy a sport fogalmához elválaszthatatlanul kapcsolódnia kell a fizikai teljesítménynek is.. az esetek többségében ez az érvelés megállja a helyét, főleg a sakkal szemben. De ha ilyen feltételek mentén jelölöd ki a sport határait, akkor marha nagy zavar lesz: most akkor az autóversenyzés sport vagy sem? Ott is "csak" ülni kell és a reflexekre meg a stratégiára támaszkodva versenyt nyerni.. :)

A BMX-el is valami hasonló vita volt, amikor pár éve felmerült, hogy olimpiai sportággá választják. A cross mehet, ott rá lehet mutatni a verseny győztesére. A flatland akkor azért nem lehet sport, mert ott pontozással döntik el, ki az első? Pedig nagyon sok hasonlóság van a két ág között, és megvan a testmozgás is, ha ez feltétel. Aztán, ha jól tudom, mégsem lett semmi a sztoriból, de mindegy is.

Szerintem a sport egyik legfontosabb feltétele az, hogy egyenlő esélyekkel, fix szabályokkal, szervezett keretek között mérkőzzenek meg a felek egymással. Így rengeteg dolog bekerülhet a szórásba az egyérintőzéstől kezdve a CS-ig, de majd a társadalmi megítélés / érdeklődés eldönti, hogy mit fogunk közmegegyezés szerint sportnak nevezni (egyszer)..
Az autóversenyzés, főleg felső szinten (F1, WTCC, GT kupák, stb.) hihetetlen fizikai felkészültséget és állóképességet igényel.
Átlag ember 2×5 perc gokártozástól is kidől, nem tud fogni a kezével és hányingere van. (Már ha nyomta neki rendesen)

A kerékpározás meg nem is kérdés, hiszen van az olimpián (tudtommal máig). Az külön téma, hogy melyik ill. hány ágát veszik fel az olimpiai sportágak közé, mert ez másodlagos.
(És igen, nagyon sok olimpiai sportág van, amiben nincs mérhető teljesitmény, csak pontozó bírók, aki szubjektíven döntenek)

Viszont az olimpiát csak a 'játékok' miatt hoztam fel, vagyis hogy alátámasszam a képzavart, ami él ezen fogalmakkal kapcsolatban az emberekben.
"The power of accurate observation is often called cynicism by those who have not got it." - G. B. Shaw
avatar #52
n1ven 2012. március 25. 466 hozzászólás 837.
Válasz VikingBARBAR #45. hozzászólására
sorry, de azt hogy valaki a számítógép előtt ül nem tekintem sportnak.
El sem tudod képzelni néha mennyire begörcsöl a kisujjam. Hihetetlenül megterhelő a gép előtt ülni napi 25 órában, sokkal fárasztóbb, mint megállás nélkül futni... :D
avatar #51
pedalgep 2012. március 24. 969 hozzászólás 374.
Válasz Grifter #50. hozzászólására
A sakk sem sport, az olimpia meg játékok - valójában nincs rá megfelelő szavunk/fogalmunk, mert a játékhoz automatikusan vmi gyermeki tevékenységet társítunk (kivétel, amikor tudatosul, hogy ez nincs így, lásd. Olimpiai Játékok) a sport pedig automatikusan egy fizikailag is megerőltető tevékenységet takar... pedig egy sportlövőnek pl. hasonló arányban van szüksége megfelelő adottságokra, állóképességre, mentális kondicionálásra és stb.
[Bár ezt nem szokás elfogadni, mert ugye minden hülye tud napi 12 órában CS-zni meg WoW-ozni, ráadásul ez alapvetően negatív előjeles, hiszen kocka - de HA nem szórakozás lenne, hanem kötelező, akkor kinyan-nyanott kimerítő ill. fárasztó lenne ugyan ez a tevékenység.]
Sakkozók szeretik emlegetni, hogy a sakk egyszerre négy dolog: játék, tudomány, művészet és sport egyben. Vitázzon ezzel az aki akar / tud.

Egyébként azt hiszem értem mire gondolsz: hogy a sport fogalmához elválaszthatatlanul kapcsolódnia kell a fizikai teljesítménynek is.. az esetek többségében ez az érvelés megállja a helyét, főleg a sakkal szemben. De ha ilyen feltételek mentén jelölöd ki a sport határait, akkor marha nagy zavar lesz: most akkor az autóversenyzés sport vagy sem? Ott is "csak" ülni kell és a reflexekre meg a stratégiára támaszkodva versenyt nyerni.. :)

A BMX-el is valami hasonló vita volt, amikor pár éve felmerült, hogy olimpiai sportággá választják. A cross mehet, ott rá lehet mutatni a verseny győztesére. A flatland akkor azért nem lehet sport, mert ott pontozással döntik el, ki az első? Pedig nagyon sok hasonlóság van a két ág között, és megvan a testmozgás is, ha ez feltétel. Aztán, ha jól tudom, mégsem lett semmi a sztoriból, de mindegy is.

Szerintem a sport egyik legfontosabb feltétele az, hogy egyenlő esélyekkel, fix szabályokkal, szervezett keretek között mérkőzzenek meg a felek egymással. Így rengeteg dolog bekerülhet a szórásba az egyérintőzéstől kezdve a CS-ig, de majd a társadalmi megítélés / érdeklődés eldönti, hogy mit fogunk közmegegyezés szerint sportnak nevezni (egyszer)..
avatar #50
Grifter 2012. március 24. 1609 hozzászólás 203.
Válasz pedalgep #49. hozzászólására
(Wikipédia)

A sport meghatározott célú mindennapos tevékenység, a mindennapoktól különböző környezetben; célja a testedzés, versenyzés, a szórakozás, eredmény elérése, a képességek fejlesztése vagy ezeknek kombinyan-nyanója. A kitűzött cél határozza meg a sport jellegét, a sportoló (vagy csapat) képességei és bátorsága mellett.

Meghatározott cél: igen (lant, netes kupát, akármit nyerni)
Mindennapos: igen (profi szinten)
Mindennapoktól különböző környezet: igen (virtuális)
Célja a testedzés: nem
Versenyzés: igen
Szórakozás: igen
Eredmény elérése: igen
Képességek fejlesztése: igen / részben

A teljesítménysportokon belül a szellemi sportok kategóriájába simán belefér az esport is. Csapat- és egyéni szinten egyaránt, de pár évtizedig még úgyis fújni fognak rá az emberek, aztán majd kihal az előző vaskalapos generáció és meglátjuk lesz-e valami belőle.
A sakk sem sport, az olimpia meg játékok - valójában nincs rá megfelelő szavunk/fogalmunk, mert a játékhoz automatikusan vmi gyermeki tevékenységet társítunk (kivétel, amikor tudatosul, hogy ez nincs így, lásd. Olimpiai Játékok) a sport pedig automatikusan egy fizikailag is megerőltető tevékenységet takar... pedig egy sportlövőnek pl. hasonló arányban van szüksége megfelelő adottságokra, állóképességre, mentális kondicionálásra és stb.
[Bár ezt nem szokás elfogadni, mert ugye minden hülye tud napi 12 órában CS-zni meg WoW-ozni, ráadásul ez alapvetően negatív előjeles, hiszen kocka - de HA nem szórakozás lenne, hanem kötelező, akkor kinyan-nyanott kimerítő ill. fárasztó lenne ugyan ez a tevékenység.]
"The power of accurate observation is often called cynicism by those who have not got it." - G. B. Shaw
avatar #49
pedalgep 2012. március 24. 969 hozzászólás 374.
Válasz VikingBARBAR #45. hozzászólására
sorry, de azt hogy valaki a számítógép előtt ül nem tekintem sportnak.
(Wikipédia)

A sport meghatározott célú mindennapos tevékenység, a mindennapoktól különböző környezetben; célja a testedzés, versenyzés, a szórakozás, eredmény elérése, a képességek fejlesztése vagy ezeknek kombinyan-nyanója. A kitűzött cél határozza meg a sport jellegét, a sportoló (vagy csapat) képességei és bátorsága mellett.

Meghatározott cél: igen (lant, netes kupát, akármit nyerni)
Mindennapos: igen (profi szinten)
Mindennapoktól különböző környezet: igen (virtuális)
Célja a testedzés: nem
Versenyzés: igen
Szórakozás: igen
Eredmény elérése: igen
Képességek fejlesztése: igen / részben

A teljesítménysportokon belül a szellemi sportok kategóriájába simán belefér az esport is. Csapat- és egyéni szinten egyaránt, de pár évtizedig még úgyis fújni fognak rá az emberek, aztán majd kihal az előző vaskalapos generáció és meglátjuk lesz-e valami belőle.
avatar #48
SIN 2012. március 24. 2161 hozzászólás 127.
Válasz VikingBARBAR #45. hozzászólására
sorry, de azt hogy valaki a számítógép előtt ül nem tekintem sportnak.
Ajánlom a videó első pár percét.
avatar #47
hello_kitty 2012. március 24. 1633 hozzászólás 197.
Válasz -j0k- #46. hozzászólására
miben különbözik akármelyik sporttól ? :D
:xD::xD::xD::xD:
- Önben testet ölt az erőszakra való hajlam... - Higgye el nem vagyok őrült, a világ az amivel baj van...
avatar #46
-j0k- 2012. március 24. 559 hozzászólás 708.
Válasz VikingBARBAR #45. hozzászólására
sorry, de azt hogy valaki a számítógép előtt ül nem tekintem sportnak.
miben különbözik akármelyik sporttól ? :D
Ne búsulj Pöcök ! Megtettük amit kőőő !
avatar #45
VikingBARBAR 2012. március 24. 64 hozzászólás 3676.
Válasz brekego #44. hozzászólására
eSport.
sorry, de azt hogy valaki a számítógép előtt ül nem tekintem sportnak.
avatar #44
brekego 2012. március 24. 259 hozzászólás 1425.
Válasz VikingBARBAR #32. hozzászólására
inkább sportolj
eSport.
avatar #43
_tiger 2012. március 24. 1484 hozzászólás 220.
Válasz VikingBARBAR #32. hozzászólására
inkább sportolj
azt is szoktam

SIN: teljesen igazad van, de én se feltétlenül csak itthonban gondolkodok :P
avatar #42
SIN 2012. március 22. 2161 hozzászólás 127.
Válasz _tiger #24. hozzászólására
Azt én is furcsállom, hogy mint játék, a LoL kimaradt és csak azt hallottam, hogy KÖSZÖNJÜK ó nagy blizzard a sc2-t. De ez elhanyagolható ahhoz képest, amit ez a beszélgetés jelent: az esport fejlődik. Előtérbe kerülnek a globálisan játszható játékok (nem számít a ping, mint pl. CS-ben), amiket egy közvetítés alkalmából könnyebb át/belátni. Sajnos? a CS-nél még mindig nem jelent meg kompetitívebb FPS játék, talán nem is fog, viszont új stílus jött létre, ami gyakorlatilag 1-2 év alatt a semmiből vezetővé vált. Milliárd forintokat fektetnek egy LAN-okat szervező társaságba, negyed millió ember nézi neten a meccseket, csapatokat tudnak finanszírozni az eladott promóciós termékekből, hetente osztanak ki millió forintokat a versenyző csapatoknak, száz dollárokat keresnek a játékosok óránként, csak azzal, hogy stream-elnek.
Számomra mindez hihetetlen. És egyben csodálatos, tényleg látom, hogy van ebben jövő. Az Y-generáció volt az első digitális dzsenerésön, nekünk még új volt ez a dolog, mi adtuk az alapot, a Z-sek viszont ebben nőnek fel. Nem kell elfogadtatni a világgal a virtuális játékokat és az esportot, mert akik most gyerekek, azoknak ez alap dolog lesz és nem fogják lenézni a barátai, ha este a csapatával gyakorol. Ez egy óriási folyamat, amiből nem akarok kimaradni :)
"e-Sport is the future"
Csak nem a magyaroknak. Az a baj, hogy nem angolul beszélünk anyanyelvként. Ha ez a szakadék nem lenne, már rég az elmített dolgok lennének itthon is a jellemzőek. De mivel egy olyan nyelvet beszélünk, amit mások nem igen értenek meg és ez természetesen fordítva is igaz, azaz a legtöbb magyar 2 angol szót tud, gondolom rájöttetek mi az, így semmi lehetőséget nem látok arra, hogy megnyíljon a világ Mo-nak, vagy fordítva. 10M emberből meg marad az átlag 100 ember aki esetleg megnézi élőben, legyen az bármilyen játék... erre se szponzort nem szerzel, de még annyi offline nézettséget se, hogy a youtube fizetne bármit is...
avatar #41
pedalgep 2012. március 22. 969 hozzászólás 374.
Válasz Grifter #40. hozzászólására
Ezt beszéld meg a társadalom azon felével, akik abban a rendszerben szocializálódtak és máig az ott elsajátított és felvett viselkedési mintákat alkalmazzák, ill. ebben nevelték gyermekeiket, ami remekül meg is látszik kicsiny hazánkon. (Nem beszélve azokról, akik már nem tudnak, sőt, nem is akarnak alkalmazkodni és átállni, lásd a legidősebb generációk.)
Nagyon sok dologban a kezdeti elrugaszkodás után, szinte ugyan oda tért vissza a fő csapás és ez máig tart.
Nem akarlak megbántani, de láthatóan fingod sincs róla (nem is éltél még akkor), szóval gyúrjál kicsit belpolitikára és történelemre, ha ilyen nagyokat szeretnél mondani :kacsint:

WannaB: Míg ez anno talán igaz volt (pl. a Quake esetében), ez már jó ideje nincs így, mert a trendek mást diktálnak. A cél a casual tömeg, akik fizetnek, de csak azért, ha az első perctől sikerélményük van. Márpedig ez teljesen ellentétes azzal, hogy versengésre alkalmas, mondjuk úgy 'profikompatibilis' játékot csináljanak, amit meg kell tanulni és fejlődni kell benne. Én is tudok kivételt, de az csak egy dolgot erősít :nyelves:
Persze várható, hogy a kettő előbb-utóbb különválik, vagy legalábbis teret nyer a valódi eSportra alkalmas játékok fejlesztése, amik mentesek minden más sallangtól - de még nem ez a helyzet.
Ha jól emlékszem anno a CPL részére készült volna valami fps, amit direkt esportra akartak gyártani, csak ugye bukott az egész sztori a CPL-el együtt..
avatar #40
Grifter 2012. március 22. 1609 hozzászólás 203.
Válasz Tosan #37. hozzászólására
szerintem 89-ben nem próbált ellenállni senki :O
Ezt beszéld meg a társadalom azon felével, akik abban a rendszerben szocializálódtak és máig az ott elsajátított és felvett viselkedési mintákat alkalmazzák, ill. ebben nevelték gyermekeiket, ami remekül meg is látszik kicsiny hazánkon. (Nem beszélve azokról, akik már nem tudnak, sőt, nem is akarnak alkalmazkodni és átállni, lásd a legidősebb generációk.)
Nagyon sok dologban a kezdeti elrugaszkodás után, szinte ugyan oda tért vissza a fő csapás és ez máig tart.
Nem akarlak megbántani, de láthatóan fingod sincs róla (nem is éltél még akkor), szóval gyúrjál kicsit belpolitikára és történelemre, ha ilyen nagyokat szeretnél mondani :kacsint:

WannaB: Míg ez anno talán igaz volt (pl. a Quake esetében), ez már jó ideje nincs így, mert a trendek mást diktálnak. A cél a casual tömeg, akik fizetnek, de csak azért, ha az első perctől sikerélményük van. Márpedig ez teljesen ellentétes azzal, hogy versengésre alkalmas, mondjuk úgy 'profikompatibilis' játékot csináljanak, amit meg kell tanulni és fejlődni kell benne. Én is tudok kivételt, de az csak egy dolgot erősít :nyelves:
Persze várható, hogy a kettő előbb-utóbb különválik, vagy legalábbis teret nyer a valódi eSportra alkalmas játékok fejlesztése, amik mentesek minden más sallangtól - de még nem ez a helyzet.
"The power of accurate observation is often called cynicism by those who have not got it." - G. B. Shaw
avatar #39
Válasz hello_kitty #3. hozzászólására
Számtalan szempontból vérzik egy kicsit a koncepció. Az alapvető hiba, hogy a sportok akár technikai, akár klasszikus értelemben vett sportok kialakulásakor nem a számtalanszor megemlített üzleti modell és megtérülési ráta volt a szempont, hanem a megmérkőző felek közül "győzzön a jobbik". Kialakulásuk során számtalanszor átalakultak, míg elérték a mai formájukat. Azonban a jelenleg pénztermelő sportágak, amelyek legjobb iskolapéldái az amerikai ligák a nézők számára élvezetes "showműsor" mellett továbbra is hordozzák az alapvető sportértéket.

Nem feltétlenül kell csak 1v1 játékokban gondolkodni, követve a távol keleti modellt, mivel a kultúrális különbségek miatt egyáltalán nem biztos, hogy ugyanannyira sikeres lenne. Ha rávetítjük ezt a valós sportokra, akkor csak a box vagy egyéb egy az egy ellen vívott sportot lehetne érdemben közvetíteni. Ehhez képest Európában és Amerikában is a csapatsportok a legnépszerűbbek, függetlenül attól, hogy a néző nem lát minden apró momentumot. Például egy NFL mérkőzés közvetítése során sem láthat a nező mindent elsőre, erre találták ki a visszajátszást és a szakértői kommentárral kísért elemzéseket, amelyek akár a Counter-Strikeban is megvalósíthatóak lennének a vásárlási idő+köreleji rohanás által lefedett idősávban, csupán a közvetítés minőségének és technikai hátterének kérdése.

További probléma, hogy a valódi sportokban nem managerek vagy a csapat maga, hanem edzői stábok, szakértők állítják össze a csapatokat, amelyek a jóval hosszabb ideig működnek, mint egy-egy esport csapat. Ezen kívül egy-egy játékos meghatározó tagja egy csapatnak, kiemelkedik tehetségével és személyiségével, hozzásegítve a csapatokat a sikeres szerepléshez akár egy évtizeden keresztül is. Ez ma az esportban elképzelhetetlen.

Ismét komoly különbség a működő modellekhez képest, hogy csak a győztesekre van igény. Nincs sportértéke, rajongótábora egy gyengébb csapatnak. Ez mind megtérülés, mind a csapatjátékosok motivációja szempontjából sem térül meg. Egy-egy komolyabb vereség után a csapatok nemes egyszerűséggel feloszlanak (lásd. FoP a WCG kvali elvesztése után). Így elég nehéz csapatokat építeni. Természetesen a csapatok ezáltal ki vannak szolgáltatva a támogatóknak. Elég ha csak belegondolunk, hogy egy-egy franchisenak (pl. Chicago Bulls vagy New York Giants) nincs szüksége olyan minőségben a szponzorokra sem, mivel önálló üzleti szervezetkénet működnek. Nem pedig komoly légvárépítés, amely jellemző az európai futballra és jelenleg az esportra.

Összegezve korántsem olyan biztos, hogy erre kell fejlődnie az esportoknak.
Gyak. az egyetlen 'értelmes' hozzászólás (no offenz, de ez nagyjából lefedi a 'helyzetet')
IBIZA LOVE COKE
avatar #38
WannaB 2012. március 21. 236 hozzászólás 1522.
Válasz Grifter #35. hozzászólására
A koreai statisztikákból? Ügyes!

WannaB: Bármilyen? Ha te sok éve hozzá vagy szokva valamihez és akkor megpróbálnak egy újabb trendeknek megfelelő, sok mindenben másképpen működő vagy akár alapjaiban megreformált rendszerbe átszoktatni, mondhatni terészetes, hogy ellenállsz neki. Így van ez minden szinten és mindenhol.
Ha meg pont ugyan azt csinálod meg, csak szebb grafikával, az sok téren még nagyobb bukta.
baromság, sok játéknál elbasszák a folytatást, mint starcraftnál is, de ezzel szemben rengetegnél pozitív a végkifejlet... nem az átszokással van baj, hanem magával a játékkal, ha az jó lenne, akkor én is azzal játszanék szívesebben, de nem így jött össze
Anti Global Retardator A.K.A CALEBMACI
avatar #37
Tosan 2012. március 21. 28 hozzászólás 5639.
Válasz Grifter #35. hozzászólására
A koreai statisztikákból? Ügyes!

WannaB: Bármilyen? Ha te sok éve hozzá vagy szokva valamihez és akkor megpróbálnak egy újabb trendeknek megfelelő, sok mindenben másképpen működő vagy akár alapjaiban megreformált rendszerbe átszoktatni, mondhatni terészetes, hogy ellenállsz neki. Így van ez minden szinten és mindenhol.
Ha meg pont ugyan azt csinálod meg, csak szebb grafikával, az sok téren még nagyobb bukta.
szerintem 89-ben nem próbált ellenállni senki :O
avatar #36
brekego 2012. március 21. 259 hozzászólás 1425.
Válasz Grifter #35. hozzászólására
A koreai statisztikákból? Ügyes!

WannaB: Bármilyen? Ha te sok éve hozzá vagy szokva valamihez és akkor megpróbálnak egy újabb trendeknek megfelelő, sok mindenben másképpen működő vagy akár alapjaiban megreformált rendszerbe átszoktatni, mondhatni terészetes, hogy ellenállsz neki. Így van ez minden szinten és mindenhol.
Ha meg pont ugyan azt csinálod meg, csak szebb grafikával, az sok téren még nagyobb bukta.
Igazad van.
avatar #35
Grifter 2012. március 21. 1609 hozzászólás 203.
Válasz brekego #28. hozzászólására
Látom a kínaiak is tudják a helyes játékot, csak a LoL!
A koreai statisztikákból? Ügyes!

WannaB: Bármilyen? Ha te sok éve hozzá vagy szokva valamihez és akkor megpróbálnak egy újabb trendeknek megfelelő, sok mindenben másképpen működő vagy akár alapjaiban megreformált rendszerbe átszoktatni, mondhatni terészetes, hogy ellenállsz neki. Így van ez minden szinten és mindenhol.
Ha meg pont ugyan azt csinálod meg, csak szebb grafikával, az sok téren még nagyobb bukta.
"The power of accurate observation is often called cynicism by those who have not got it." - G. B. Shaw
avatar #34
csaladszex 2012. március 21. 1 hozzászólás 21018.
Válasz n1ven #22. hozzászólására
Én kötöm az ebet a karóhoz? Ne haragudj, hogy kikértem a véleményed, mert úgy tűnik rosszul gondoltam, hogy ész érvekkel fogod megtámasztani azt, hogy "nagy ökörség" amit írtam. Nem tudom, hogy mi volt kötekedő az én hozzászólásomban, de mivel nekem gőzöm sincs a CS-hez, így neked adok igazat. Viszont felmerül a kérdés, hogy a hsz-ed, mitől is lett volna kötekedő?! Hiszen te alátámasztottad a gondolatmenetedet, pl írtad, hogy gőzöm sincs a CS-hez, aztán írtad, hogy én kötekedő szándékkal írtam. Igazad van, ez teljes mértékben az én általam felvetett témához kapcsolódott, köszönöm válaszodat.
quick: Teljes mértékben egyet értek. Rosszul fogalmaztam, a más taktikai gondolkodás a helyesebb.
Moderálva...
avatar #33
kovipaci95 2012. március 21. 70 hozzászólás 3504.
Válasz VikingBARBAR #32. hozzászólására
inkább sportolj
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD troll állat :DDD
avatar #32
VikingBARBAR 2012. március 21. 64 hozzászólás 3676.
Válasz _tiger #24. hozzászólására
Azt én is furcsállom, hogy mint játék, a LoL kimaradt és csak azt hallottam, hogy KÖSZÖNJÜK ó nagy blizzard a sc2-t. De ez elhanyagolható ahhoz képest, amit ez a beszélgetés jelent: az esport fejlődik. Előtérbe kerülnek a globálisan játszható játékok (nem számít a ping, mint pl. CS-ben), amiket egy közvetítés alkalmából könnyebb át/belátni. Sajnos? a CS-nél még mindig nem jelent meg kompetitívebb FPS játék, talán nem is fog, viszont új stílus jött létre, ami gyakorlatilag 1-2 év alatt a semmiből vezetővé vált. Milliárd forintokat fektetnek egy LAN-okat szervező társaságba, negyed millió ember nézi neten a meccseket, csapatokat tudnak finanszírozni az eladott promóciós termékekből, hetente osztanak ki millió forintokat a versenyző csapatoknak, száz dollárokat keresnek a játékosok óránként, csak azzal, hogy stream-elnek.
Számomra mindez hihetetlen. És egyben csodálatos, tényleg látom, hogy van ebben jövő. Az Y-generáció volt az első digitális dzsenerésön, nekünk még új volt ez a dolog, mi adtuk az alapot, a Z-sek viszont ebben nőnek fel. Nem kell elfogadtatni a világgal a virtuális játékokat és az esportot, mert akik most gyerekek, azoknak ez alap dolog lesz és nem fogják lenézni a barátai, ha este a csapatával gyakorol. Ez egy óriási folyamat, amiből nem akarok kimaradni :)
"e-Sport is the future"
inkább sportolj
avatar #31
stelar 2012. március 21. 8192 hozzászólás 7.
Válasz WannaB #29. hozzászólására
miért is lenne sikeres?
milyen folytatás az, ami rengeteg játékosából nem bírja kicsalni a váltást?
:szarcsifoscsi:

ezen a lolon viszont meglepődtem, meg azon is hogy nem tudom mi az az aion vagy sudden attack :wtf::wtf:
Lolon nincs mit meglepődni, elég csak megnézni, hogy az összes nagy verseny sorjába veszi fel a játékai közé, rekord mennyiségű nézők streamen stb.
Nem annak van nagy hatalma,aki irányítani tudja a történéseket,hanem annak,akire nem hatnak...
avatar #30
-IQ 2012. március 21. 862 hozzászólás 425.
Válasz WannaB #29. hozzászólására
miért is lenne sikeres?
milyen folytatás az, ami rengeteg játékosából nem bírja kicsalni a váltást?
:szarcsifoscsi:

ezen a lolon viszont meglepődtem, meg azon is hogy nem tudom mi az az aion vagy sudden attack :wtf::wtf:
Aion egy MMo mint a WOW vagy Lineage, ugyanúgy az NCsoft csinálta mint az L2 őt. A LoL meg tarol, Riot nagyot alkotott.
Nincs tökéletes ember csak tökéletes szándék
avatar #29
WannaB 2012. március 20. 236 hozzászólás 1522.
Válasz -j0k- #26. hozzászólására
Koreában egyébként egyáltalán nem sikeres a SC2, just sayin
[Korean] Top 10 PC Games Being Played 2012.03.14.
miért is lenne sikeres?
milyen folytatás az, ami rengeteg játékosából nem bírja kicsalni a váltást?
:szarcsifoscsi:

ezen a lolon viszont meglepődtem, meg azon is hogy nem tudom mi az az aion vagy sudden attack :wtf::wtf:
Anti Global Retardator A.K.A CALEBMACI
avatar #28
brekego 2012. március 20. 259 hozzászólás 1425.
Válasz shaddam #27. hozzászólására
Ennek ellenére mégis szerveznek élő tévéközvetítéseket.Míg aionból?
Látom a kínaiak is tudják a helyes játékot, csak a LoL!
avatar #27
shaddam 2012. március 20. 906 hozzászólás 406.
Válasz -j0k- #26. hozzászólására
Koreában egyébként egyáltalán nem sikeres a SC2, just sayin
[Korean] Top 10 PC Games Being Played 2012.03.14.
Ennek ellenére mégis szerveznek élő tévéközvetítéseket.Míg aionból?
"When the battlefield is under total control, war becomes routine." Solid Snake
avatar #26
-j0k- 2012. március 20. 559 hozzászólás 708.
Koreában egyébként egyáltalán nem sikeres a SC2, just sayin
[Korean] Top 10 PC Games Being Played 2012.03.14.
Ne búsulj Pöcök ! Megtettük amit kőőő !
avatar #25
Grifter 2012. március 20. 1609 hozzászólás 203.
Válasz hello_kitty #3. hozzászólására
Számtalan szempontból vérzik egy kicsit a koncepció. Az alapvető hiba, hogy a sportok akár technikai, akár klasszikus értelemben vett sportok kialakulásakor nem a számtalanszor megemlített üzleti modell és megtérülési ráta volt a szempont, hanem a megmérkőző felek közül "győzzön a jobbik". Kialakulásuk során számtalanszor átalakultak, míg elérték a mai formájukat. Azonban a jelenleg pénztermelő sportágak, amelyek legjobb iskolapéldái az amerikai ligák a nézők számára élvezetes "showműsor" mellett továbbra is hordozzák az alapvető sportértéket.

Nem feltétlenül kell csak 1v1 játékokban gondolkodni, követve a távol keleti modellt, mivel a kultúrális különbségek miatt egyáltalán nem biztos, hogy ugyanannyira sikeres lenne. Ha rávetítjük ezt a valós sportokra, akkor csak a box vagy egyéb egy az egy ellen vívott sportot lehetne érdemben közvetíteni. Ehhez képest Európában és Amerikában is a csapatsportok a legnépszerűbbek, függetlenül attól, hogy a néző nem lát minden apró momentumot. Például egy NFL mérkőzés közvetítése során sem láthat a nező mindent elsőre, erre találták ki a visszajátszást és a szakértői kommentárral kísért elemzéseket, amelyek akár a Counter-Strikeban is megvalósíthatóak lennének a vásárlási idő+köreleji rohanás által lefedett idősávban, csupán a közvetítés minőségének és technikai hátterének kérdése.

További probléma, hogy a valódi sportokban nem managerek vagy a csapat maga, hanem edzői stábok, szakértők állítják össze a csapatokat, amelyek a jóval hosszabb ideig működnek, mint egy-egy esport csapat. Ezen kívül egy-egy játékos meghatározó tagja egy csapatnak, kiemelkedik tehetségével és személyiségével, hozzásegítve a csapatokat a sikeres szerepléshez akár egy évtizeden keresztül is. Ez ma az esportban elképzelhetetlen.

Ismét komoly különbség a működő modellekhez képest, hogy csak a győztesekre van igény. Nincs sportértéke, rajongótábora egy gyengébb csapatnak. Ez mind megtérülés, mind a csapatjátékosok motivációja szempontjából sem térül meg. Egy-egy komolyabb vereség után a csapatok nemes egyszerűséggel feloszlanak (lásd. FoP a WCG kvali elvesztése után). Így elég nehéz csapatokat építeni. Természetesen a csapatok ezáltal ki vannak szolgáltatva a támogatóknak. Elég ha csak belegondolunk, hogy egy-egy franchisenak (pl. Chicago Bulls vagy New York Giants) nincs szüksége olyan minőségben a szponzorokra sem, mivel önálló üzleti szervezetkénet működnek. Nem pedig komoly légvárépítés, amely jellemző az európai futballra és jelenleg az esportra.

Összegezve korántsem olyan biztos, hogy erre kell fejlődnie az esportoknak.
Nem mindennel értek egyet, de remek okfejtés :nyelves:
"The power of accurate observation is often called cynicism by those who have not got it." - G. B. Shaw
avatar #24
_tiger 2012. március 20. 1484 hozzászólás 220.
Azt én is furcsállom, hogy mint játék, a LoL kimaradt és csak azt hallottam, hogy KÖSZÖNJÜK ó nagy blizzard a sc2-t. De ez elhanyagolható ahhoz képest, amit ez a beszélgetés jelent: az esport fejlődik. Előtérbe kerülnek a globálisan játszható játékok (nem számít a ping, mint pl. CS-ben), amiket egy közvetítés alkalmából könnyebb át/belátni. Sajnos? a CS-nél még mindig nem jelent meg kompetitívebb FPS játék, talán nem is fog, viszont új stílus jött létre, ami gyakorlatilag 1-2 év alatt a semmiből vezetővé vált. Milliárd forintokat fektetnek egy LAN-okat szervező társaságba, negyed millió ember nézi neten a meccseket, csapatokat tudnak finanszírozni az eladott promóciós termékekből, hetente osztanak ki millió forintokat a versenyző csapatoknak, száz dollárokat keresnek a játékosok óránként, csak azzal, hogy stream-elnek.
Számomra mindez hihetetlen. És egyben csodálatos, tényleg látom, hogy van ebben jövő. Az Y-generáció volt az első digitális dzsenerésön, nekünk még új volt ez a dolog, mi adtuk az alapot, a Z-sek viszont ebben nőnek fel. Nem kell elfogadtatni a világgal a virtuális játékokat és az esportot, mert akik most gyerekek, azoknak ez alap dolog lesz és nem fogják lenézni a barátai, ha este a csapatával gyakorol. Ez egy óriási folyamat, amiből nem akarok kimaradni :)
"e-Sport is the future"
avatar #23
pedalgep 2012. március 20. 969 hozzászólás 374.
Válasz n1ven #19. hozzászólására
Ha nem ezt szeretted volna mondani, nem említetted volna meg, de mivel megtetted, így arra kérlek, fejtsd ki a véleményed. Szerintem az SC2-ben nincsenek olyan szerencsefaktorok, mint pl a CS-ben, hogy hopp, ez fejrement, pedig nem oda céloztam, csak szórt a fegyver. (ehhez azért nem kell taktikai csoda/gondolkodás)
Én úgy gondolom, hogy van különbség egy Blizzard és egy koreai, számunkra ismeretlen cégtől kiadott játék között, főleg, hogy az SC2 Európában is nagy sikereket ért el. Hozzátenném az SC2 talán a legkiegyensúlyozottabb stratégiai játék a mostaniak között. (Red Alert 3, meg Tiberium Wars-t meg sem említenék, annak ellenére, hogy nagy nevek és az előző részek nagy rajongói voltam.)
CS-ben profi szinten is vannak vannak mákolások / bakik (néha még az SK-s player is bevakítja a saját csapatát, stb.), de egy 2x15 körös meccs alatt ezek olyan kis tényezőt jelentenek, hogy szinte elhanyagolhatók.
avatar #22
n1ven 2012. március 20. 466 hozzászólás 837.
Válasz kovipaci95 #20. hozzászólására
Mint látod én nem kötekedő szándékkal írtam a hsz-em 1.(!!!) mondatát, ellentétben veled, de engem nem zavar mert teljesen tisztán látszik az irományodból, hogy nagyon elfogultan álltál hozzá a témához és ha olyan érvet mondana bárki, amivel nem tudnál semmit kezdeni mert igaza lenne is kötnéd az ebet a karóhoz. Úgy gondolom, hogy ha nem ismered a CS-t (márpedig a hsz-ed alapján gőzöd nincs a játékról), akkor nem igazán kéne szerintem olyan dolgokat állítani ami nem teljesen így van. Tény vannak benne ilyen dolgok amiket említettél és ez nem is tagadhatja le senki, de feltenném azt a kérdést, hogy ENNEK MI KÖZE A TAKTIKÁHOZ???? "Valamint SC2-ben azért jobb taktikai gondolkodásmód kell, mint CS-ben."
Én kötöm az ebet a karóhoz? Ne haragudj, hogy kikértem a véleményed, mert úgy tűnik rosszul gondoltam, hogy ész érvekkel fogod megtámasztani azt, hogy "nagy ökörség" amit írtam. Nem tudom, hogy mi volt kötekedő az én hozzászólásomban, de mivel nekem gőzöm sincs a CS-hez, így neked adok igazat. Viszont felmerül a kérdés, hogy a hsz-ed, mitől is lett volna kötekedő?! Hiszen te alátámasztottad a gondolatmenetedet, pl írtad, hogy gőzöm sincs a CS-hez, aztán írtad, hogy én kötekedő szándékkal írtam. Igazad van, ez teljes mértékben az én általam felvetett témához kapcsolódott, köszönöm válaszodat.
quick: Teljes mértékben egyet értek. Rosszul fogalmaztam, a más taktikai gondolkodás a helyesebb.
avatar #21
quick 2012. március 20. 1914 hozzászólás 152.
Válasz n1ven #15. hozzászólására
Gondolom azért volt sokszor téma az SC2, mert elég nagy áttörést jelentett az esports világában, csak nézzétek meg hányan játszanak vele, és naponta hány kupa/liga meccs van, valamint ez a közvetítésszerű megoldás is fantasztikus, jómagam is gyakran nézek meccseket, és egyáltalán nem unalmas, annak, aki ismeri valamennyire is a játék menetét. Valamint SC2-ben azért jobb taktikai gondolkodásmód kell, mint CS-ben.
Inkább maradjunk annyiban, hogy MÁS taktikai gondolkodásmód kell. Hidd el nekem, mindkettővel játszom (főleg a simával). Egyik sem könnyebb vagy nehezebb mint a másik. Mákfaktor meg sc2-ben is van ha nem tévedek, pl még mindig létezik az ún. "fog of war". Ugye-ugye, van ott is egy kis mákfaktor... :D Vagy pl az nem mákfaktor, amikor egy protoss mondjuk proxyzik és te terrannal éppen az ellenkező irányba indulsz el felderíteni... :D
"... és végül az a körülmény, hogy aki nem használja az agyát, az nem jobb annál, mint akinek nincs is agya. "
avatar #20
kovipaci95 2012. március 20. 70 hozzászólás 3504.
Válasz n1ven #19. hozzászólására
Ha nem ezt szeretted volna mondani, nem említetted volna meg, de mivel megtetted, így arra kérlek, fejtsd ki a véleményed. Szerintem az SC2-ben nincsenek olyan szerencsefaktorok, mint pl a CS-ben, hogy hopp, ez fejrement, pedig nem oda céloztam, csak szórt a fegyver. (ehhez azért nem kell taktikai csoda/gondolkodás)
Én úgy gondolom, hogy van különbség egy Blizzard és egy koreai, számunkra ismeretlen cégtől kiadott játék között, főleg, hogy az SC2 Európában is nagy sikereket ért el. Hozzátenném az SC2 talán a legkiegyensúlyozottabb stratégiai játék a mostaniak között. (Red Alert 3, meg Tiberium Wars-t meg sem említenék, annak ellenére, hogy nagy nevek és az előző részek nagy rajongói voltam.)
Mint látod én nem kötekedő szándékkal írtam a hsz-em 1.(!!!) mondatát, ellentétben veled, de engem nem zavar mert teljesen tisztán látszik az irományodból, hogy nagyon elfogultan álltál hozzá a témához és ha olyan érvet mondana bárki, amivel nem tudnál semmit kezdeni mert igaza lenne is kötnéd az ebet a karóhoz. Úgy gondolom, hogy ha nem ismered a CS-t (márpedig a hsz-ed alapján gőzöd nincs a játékról), akkor nem igazán kéne szerintem olyan dolgokat állítani ami nem teljesen így van. Tény vannak benne ilyen dolgok amiket említettél és ez nem is tagadhatja le senki, de feltenném azt a kérdést, hogy ENNEK MI KÖZE A TAKTIKÁHOZ???? "Valamint SC2-ben azért jobb taktikai gondolkodásmód kell, mint CS-ben."
avatar #19
n1ven 2012. március 20. 466 hozzászólás 837.
Válasz kovipaci95 #16. hozzászólására
Utolsó mondatod egy elég nagy ökörség volt, de nem ezt szeretném most mondani! Koreába és egyéb keleti országokban mostanában (kb 1 éve) próbálkoztak egy bizonyos A.V.A. nevezetű játékot népszerűsíteni. Ez a játék is FPS nagyjából egy COD & Source összerántásként tudnám jellemezni. Ugyan ezzel a dologgal próbálkoztak, hogy a csapatokat motiválni kell meg majdhogynem vénásan is azt adagolták, hogy ezzel kell játszani -eléggé képbe mászó mód ez számomra nah mind1- és elkezdték csinálni belőle a versenyeket. Jelenleg ez a dolog ott tart, hogy havonta van már csak 1 selejtező és minden évben csak 1 LAN van ahova csak a selejtezőn elért (legrosszabb esetben 2.) helyezéseddel tudsz kijutni. Tény és való, hogy fizetnek mindent (repülő, szállá, kaja, és nincs nevezés), de ebből hetente voltak versenyek komoly nyereményekkel. Ebből az egész példázódásból csak azt akartam kihozni, hogy nem vagyok biztos abban, hogy ez pozitív irányba mozdítaná el ezt az egész dolgot. Félreértések elkerülése végett én nem az sc2-t szólom le és mondok neki ellent, hanem azt mondom, hogy ha ezt is agyba-főbe tömik az emberekbe akkor ez -lehet, hogy Koreában igen, de más országokban- nem biztos, hogy jó megoldás. Tény a Source-nál bejött a hasonló "bánásmód" de itt nem hinném, hogy bejön, mert az a játék elég korszakalkotó volt szerintem. Ez a szösszenet egyéni véleményt tartalmaz nem bántó szándékkal írtam, ha esetleg olyan van benne!
Ha nem ezt szeretted volna mondani, nem említetted volna meg, de mivel megtetted, így arra kérlek, fejtsd ki a véleményed. Szerintem az SC2-ben nincsenek olyan szerencsefaktorok, mint pl a CS-ben, hogy hopp, ez fejrement, pedig nem oda céloztam, csak szórt a fegyver. (ehhez azért nem kell taktikai csoda/gondolkodás)
Én úgy gondolom, hogy van különbség egy Blizzard és egy koreai, számunkra ismeretlen cégtől kiadott játék között, főleg, hogy az SC2 Európában is nagy sikereket ért el. Hozzátenném az SC2 talán a legkiegyensúlyozottabb stratégiai játék a mostaniak között. (Red Alert 3, meg Tiberium Wars-t meg sem említenék, annak ellenére, hogy nagy nevek és az előző részek nagy rajongói voltam.)
avatar #18
deekin 2012. március 20. 337 hozzászólás 1134.
egy ilyen pikacsut talán még akkor se rúgnék ki az ágyból ha sztárkráft kettőzik
life is balanced L2P @];-Ð
avatar #17
-IQ 2012. március 20. 862 hozzászólás 425.
Egy mondatot ragadnék ki a legjobban: "súlyos hiányosságok jellemzik a csapattulajdonosok és a versenyszervezők közötti kommunikációt" és hozzátenném hogy nem csak a csapattulajdonosok de maguk a játékosok is alulinformáltak, itt MO-n meg szerintem fokozottan. Amikor egy offline verseny előtti héten az utolsó napig könyörögnek a játékosok hogy valamiféle információt juttassanak el hozzájuk, akkor nemtudom miről beszélünk. Az érdekek azt mondanák hogy ha van valami azt rögtön azonnal publikálni, mert erre van igény. Viszont ha nincs semmi amit mondani tudnának, de ennek ellenére mint a kukák állunk 1-1 rendezvény előtt az a rendezők felkészületlenségét bizonyítja.
Nincs tökéletes ember csak tökéletes szándék
avatar #16
kovipaci95 2012. március 20. 70 hozzászólás 3504.
Válasz n1ven #15. hozzászólására
Gondolom azért volt sokszor téma az SC2, mert elég nagy áttörést jelentett az esports világában, csak nézzétek meg hányan játszanak vele, és naponta hány kupa/liga meccs van, valamint ez a közvetítésszerű megoldás is fantasztikus, jómagam is gyakran nézek meccseket, és egyáltalán nem unalmas, annak, aki ismeri valamennyire is a játék menetét. Valamint SC2-ben azért jobb taktikai gondolkodásmód kell, mint CS-ben.
Utolsó mondatod egy elég nagy ökörség volt, de nem ezt szeretném most mondani! Koreába és egyéb keleti országokban mostanában (kb 1 éve) próbálkoztak egy bizonyos A.V.A. nevezetű játékot népszerűsíteni. Ez a játék is FPS nagyjából egy COD & Source összerántásként tudnám jellemezni. Ugyan ezzel a dologgal próbálkoztak, hogy a csapatokat motiválni kell meg majdhogynem vénásan is azt adagolták, hogy ezzel kell játszani -eléggé képbe mászó mód ez számomra nah mind1- és elkezdték csinálni belőle a versenyeket. Jelenleg ez a dolog ott tart, hogy havonta van már csak 1 selejtező és minden évben csak 1 LAN van ahova csak a selejtezőn elért (legrosszabb esetben 2.) helyezéseddel tudsz kijutni. Tény és való, hogy fizetnek mindent (repülő, szállá, kaja, és nincs nevezés), de ebből hetente voltak versenyek komoly nyereményekkel. Ebből az egész példázódásból csak azt akartam kihozni, hogy nem vagyok biztos abban, hogy ez pozitív irányba mozdítaná el ezt az egész dolgot. Félreértések elkerülése végett én nem az sc2-t szólom le és mondok neki ellent, hanem azt mondom, hogy ha ezt is agyba-főbe tömik az emberekbe akkor ez -lehet, hogy Koreában igen, de más országokban- nem biztos, hogy jó megoldás. Tény a Source-nál bejött a hasonló "bánásmód" de itt nem hinném, hogy bejön, mert az a játék elég korszakalkotó volt szerintem. Ez a szösszenet egyéni véleményt tartalmaz nem bántó szándékkal írtam, ha esetleg olyan van benne!
avatar #15
n1ven 2012. március 20. 466 hozzászólás 837.
Gondolom azért volt sokszor téma az SC2, mert elég nagy áttörést jelentett az esports világában, csak nézzétek meg hányan játszanak vele, és naponta hány kupa/liga meccs van, valamint ez a közvetítésszerű megoldás is fantasztikus, jómagam is gyakran nézek meccseket, és egyáltalán nem unalmas, annak, aki ismeri valamennyire is a játék menetét. Valamint SC2-ben azért jobb taktikai gondolkodásmód kell, mint CS-ben.
avatar #14
Pene 2012. március 20. 7054 hozzászólás 10.
Válasz sakie #13. hozzászólására
az a sean plott az talán kijutott 1x-2x wcgre játékosként is
ki ám, 2004-06 tájékán biztosan.

---

mondjuk úgy, hogy erősen sc orientált volt ez a kis összeröffenés, már-már irányítottságot és komoly pr gépezetet látok mögötte. ami persze nem gond, csak nehogy megint ott tartsunk, mint 6 éve, hogy amerika akarja diktálni a feltételeket, és hogy megint le akarják majd nyomni a torkunkon az sc2-t, mint egykor a source-t.

persze részben meg is értem az (újabb) irányváltásukat, nehéz azt elviselni, ha hosszú évek óta az öreg kontinensről szénné lövik a s*ggüket a legrangosabb fps-ekben :) egyedüli reményük a felszínen maradásban, ha honosítanak pár koreait.
http://techno.org/electronic-music-guide/music.swf
avatar #13
sakie 2012. március 20. 764 hozzászólás 491.
Válasz Mancsii #9. hozzászólására
én azt nem igazán értem, hogy "minket" ki képviselt? mert h egy playert nem hívtak meg az kissé érdekes aki el tudta volna mondani mi is a gond és mi is a jó, nem egy szervezet vezetőjét kell megkérdezni aki a valós esportból a számokat-kimutatásokat-befektetéseket és profitot látja. A másik, meg hogy ugyan nem vagyok képeben az amerikai közösségekkel de azért azt bátran kijelenthetjük szerintem, hogy Európában az FPS dominál és a legtöbb esportolo FPS játékot űz , nyilván a távol keleten jobban pörög a starcraft meg warcraft de nem lehet belőlük kiindulni és csak rájuk építeni azért mert sokan vannak
az a sean plott az talán kijutott 1x-2x wcgre játékosként is
avatar #12
valesh 2012. március 19. 171 hozzászólás 1934.
Válasz Mancsii #11. hozzászólására
alkalmazott közgazdaságtant tanulok így számba vettem azt a tényezőt h miből származik a legnagyobb bevétel , de nem lehet egy kontinenst kizárni az esportból avval, h nem olyan sokan nézik azt amit játszanak és mind ezt természetesen arra a feltevésre alapozom amit már írtam, hogy Európa egy FPS orientált kontinens, és persze benne van , hogy tévedek és ez nem így van
szerintem nem feltétlenül fps orientált, azt saccolnám, hogy kiegyensúlyozott
avatar #11
Mancsii 2012. március 19. 86 hozzászólás 3077.
alkalmazott közgazdaságtant tanulok így számba vettem azt a tényezőt h miből származik a legnagyobb bevétel , de nem lehet egy kontinenst kizárni az esportból avval, h nem olyan sokan nézik azt amit játszanak és mind ezt természetesen arra a feltevésre alapozom amit már írtam, hogy Európa egy FPS orientált kontinens, és persze benne van , hogy tévedek és ez nem így van
avatar #10
pedalgep 2012. március 19. 969 hozzászólás 374.
Válasz Mancsii #9. hozzászólására
én azt nem igazán értem, hogy "minket" ki képviselt? mert h egy playert nem hívtak meg az kissé érdekes aki el tudta volna mondani mi is a gond és mi is a jó, nem egy szervezet vezetőjét kell megkérdezni aki a valós esportból a számokat-kimutatásokat-befektetéseket és profitot látja. A másik, meg hogy ugyan nem vagyok képeben az amerikai közösségekkel de azért azt bátran kijelenthetjük szerintem, hogy Európában az FPS dominál és a legtöbb esportolo FPS játékot űz , nyilván a távol keleten jobban pörög a starcraft meg warcraft de nem lehet belőlük kiindulni és csak rájuk építeni azért mert sokan vannak
Pedig de. A rendezvényeket és a versenyeket is pénzből csinálják, az meg csak akkor jön vissza, ha sikerül nagy számokat produkálni a nézettségben. Több eséllyel jön vissza a pénz, ha az RTS-ekre építenek. Matek :|
avatar #9
Mancsii 2012. március 19. 86 hozzászólás 3077.
én azt nem igazán értem, hogy "minket" ki képviselt? mert h egy playert nem hívtak meg az kissé érdekes aki el tudta volna mondani mi is a gond és mi is a jó, nem egy szervezet vezetőjét kell megkérdezni aki a valós esportból a számokat-kimutatásokat-befektetéseket és profitot látja. A másik, meg hogy ugyan nem vagyok képeben az amerikai közösségekkel de azért azt bátran kijelenthetjük szerintem, hogy Európában az FPS dominál és a legtöbb esportolo FPS játékot űz , nyilván a távol keleten jobban pörög a starcraft meg warcraft de nem lehet belőlük kiindulni és csak rájuk építeni azért mert sokan vannak
avatar #8
pedalgep 2012. március 19. 969 hozzászólás 374.
Válasz shaddam #7. hozzászólására
Aki hajlamos a klikkelgetésre (ázsia nagy része a japókat leszámítva) azt berántja.
Frankón van az ottani playerekneki valami action per minute besorolása, kiszámolják és rangsorolják ki milyen gyorsan tud starcraftban parancsokat kiadni..
avatar #7
shaddam 2012. március 19. 906 hozzászólás 406.
Válasz brekego #1. hozzászólására
Nem értem mi a jó a Starcraft 2-be...
Aki hajlamos a klikkelgetésre (ázsia nagy része a japókat leszámítva) azt berántja.
"When the battlefield is under total control, war becomes routine." Solid Snake
avatar #6
ozy_ 2012. március 19. 1069 hozzászólás 324.
sem a játékmenetét nem tudom élvezni mint játékos, és mint néző sem tudom élvezni a közvetítéseket sc2-ből.
Nincsenek előítéleteim, mindenkit egyformán utálok!