Mumble Nézet News Hasábok Régi Játék oldalak Szolgáltatás oldalak Partner oldalak
Bezárás

CSHU - Hungarian Counter-Strike Portal

Hét replayeTovább

minimap

Infi vs Fly

Esport: A kitartás, a gyakorlás és a hit...

Cikkek/Interjúk 2013. január 18. Drang 9 hozzászólás 8504 olvasás Címkék: Magyarország OGC ESL FIFA

Esport: A kitartás, a gyakorlás és a hit...

Mindenekelőtt kérlek mutatkozz be azok kedvéért, akik nem ismernek? 
Sziasztok!  Tóta Gábornak hívnak 21 éves vagyok, nicknevem szerint csak Gabu-nak ismerhettek. Amellett, hogy egyetemre járok, szabadidőmben többek között megszállottan a hazai fifás esport kultúra felvirágoztatásán dolgozok és játszok is a játékkal már jó ideje az ESL rendszerében.

Kezdjük kicsit távolabbról. Mikor kerültél kapcsolatba a videojáték kultúrával?
Biztos mindenki emlékszik a régi Sega konzolokra, a mindenféle „kazettás” TV játékokra , talán 10-11 éves koromra tehető az első ilyen interakció ezekkel az eszközökkel, persze ez még az önfeledt játék korszaka volt, fogalmam sem volt róla, hogy mit jelent a tudatos játék, vagy akár az esport.

Mióta játszol a FIFA sorozattal? 
Az első fifa amivel játszottam talán a FIFA2002 volt, aztán amivel komolyabban kezdtem foglalkozni az a 2005-ös széria volt. Azóta gyakorlatilag az összes újabb résszel aktívan játszok, aminek köszönhetően átfogó tapasztalattal rendelkezem nem csak magával a játékkal kapcsolatban, de az azt körülvevő környezettel is.

 

Hogy látod a franchise fejlődését?
Átlagos felhasználó szempontjából abszolút sikertörténet ez egyértelmű. Aki nem foglalkozik a játékkal, az is biztos hallott róla, hogy az eladások évről – évre rekordokat döntenek. Az újabb funkciók (mint például az Idény mód, illetve az Ultimate Team) próbálják minél aktívabb játékra ösztönözni a vevőket. Folyamatosan fejlesztik a közösségi funkciókat, hogy megoszthasd eredményeidet a nagyvilággal. Akivel beszéltem barátokkal, ismerősökkel, mind ájuldoztak a játéktól, és ez teljesen jogos is.

Esport szempontból kevésbé mondanám sikeresnek, ugyanis a készítők – persze jogosan – törekednek a minél fociszerűbb játék kialakítására. Régebben tele volt a FIFA olyan sémákkal, amit begyakorolva biztos volt a győzelem, ha az ellenfeled nem ismerte a bugokat. A játék leginkább egy sakk játszmához hasonlított, ahol a játékosok újabb és újabb begyakorolt mozdulatokat kerestek. Aki több ilyen bugot tudott, és ezeket tudatosan megjátszotta az nyert, tehát mindig volt hova fejlődni. Az említett törekvések a játék fociszerűbbé tételére azt eredményezte, hogy ezeket a sémákat teljesen kivették, ez egy kiszámíthatatlanabb játékot eredményezett. Túlzás kijelenteni, hogy nincs két egyforma meccs, de elérhető egy olyan szint, ahol már nagyon nehéz valami olyat mutatni, amit előtte még senki. Persze vannak olyan tényezők, mint az egyéni taktika, vagy a higgadtság, tudatosság, ami még mindig eldöntheti a meccseket, de sokkal nagyobb szerepet kapott a szerencse. Amikor két profi játékos találkozik, többször dönti el a meccseket az, hogy éppen kiről-hova pattan a labda. Mindezt persze lehet kontrollálni valamilyen szinten, de ez a faktor mindenképp közrejátszik a meccsek kimenetelében.

 

Hogyan csöppentél bele az eSport világába?

Általánosban az egyik osztálytársam abból próbált pénzt csinálni, hogy tört játékokat árult az iskolában. Akkor 500Ft-ért vettem meg a FIFA2005-öt az egyik legjobb barátommal. Akkortájt még lehetőség volt tört játékkal Direct-IP-n keresztüli játékra, így hamar el is kezdtük tesztelni. Ő tájékoztatott, hogy létezik egy ilyen netes liga(ESL), amibe lehetne nevezni, és már van egy kialakulóban lévő közösség, akik az IRC-re feljárva csapatokba tömörülnek, gyakorolnak.  Az egész még mindig funnak indult, aztán jöttek a versenyek és az eredmények.


FIWC selejtező: Első siker

14 évesen sikerült megnyernem az első nagyobb rendezvényt a magyarországi FIWC selejtezőt, és a következő években rengeteg online és offline tornán szerepeltem, amikre már tudatosan készültem. Közben bekerültem a válogatottba is, ahol jó pár hasonlóan tehetséges játékos szerepelt, akikkel nagyjából egyszerre kezdtük a játékot. Talán ennek is köszönhető, hogy nagyon szép eredményeket produkáltunk. Évről – évre utaztunk az élő döntőkre, ahol rendre dobogós helyezéseket értünk el az Európa bajnokságokon(ENC)

Telt múlt az idő és ez a közösség is nagyon szépen fejlődött, és egyre több ember volt, aki egy fokkal komolyabban gyakorolt már, ezzel együtt én is egy olyan közegben edzhettem, ami igazi kihívást jelentett.  Talán erre az időszakra tehető számomra az esportba belépés azzal, hogy kerestem ezeket a versenyeket és tudatosan kezdtem el rájuk gyakorolni. Szponzorról persze szó se volt, egyszerűen csak fejben eldöntöttem, hogy én ki akarok jutni egy világversenyre és ez előbb – utóbb sikerült is.

A gyakorlás meghozta gyümölcsét, egész fiatal fejjel megjártad a nagy világ versenyeket. Mesélj kérlek a World Cyber Games-es élményeidről?

A World Cyber Games (www.wcg.com) a világ videojáték-kultúrájának egyik legnagyobb eseménye. A sorozat 2001-ben indult azzal a céllal, hogy a közös játék segítségével a világ népei közötti megértést erősítse. Azóta is minden évben megrendezik a versenyt. A WCG mára az egyik legrangosabb és minden bizonnyal a legnagyobb pénzdíjat kínáló videojáték-fesztivállá nőtte ki magát.

 

Vegyes érzelmekkel gondolok vissza azokra a PC-s világbajnokságokra, amiken szerepeltem. Kétszer sikerült kijutnom 2008-ban (Németország) és 2009-ben (Kína). Mint mondtam szponzorral nem igazán rendelkeztem, viszont sikerült csatlakoznom Magyarország legrégebb óta aktívan működő csapatához a Wizards of the Ball-hoz, akikkel a mai napig is csapatszinten együtt gyakorlunk és rendkívül sokat jelent és jelentett akkor is, hogy egy ilyen támogató közegben játszhattam.


WCG 2008 magyar csapat

Viszont, ahogy mondottam szponzor nem volt. Ugyan mindenki komolyan játszott, de a WCG-ken jött a hidegzuhany, hogy lehet ezt még sokkal komolyabban is művelni. Ezeken a világbajnokságokon rendre azok az országok domináltak, ahol az esport kultúra a legmagasabb szinten állt. Amikor kijutottam, hátrányban éreztem magam a többiekkel szemben, ugyanis nekem maximum 2 – 3 élő versenyem volt abban az évben, míg ellenfeleim hétről – hétre offline versenyeztek, ráadásul pénzért. Persze borzasztó tehetséges játékosokról volt szó, de nem éreztem, hogy annyival jobbak lennének nálam, a hazai körülmények miatt mégis handicappel indultam.

Ugyan a 2008-as TOP16-os eredményemmel mondhatni elégedett lehettem, de még mindig úgy éreztem, hogy nem sikerült tudásom legjavát adni ezeken a rendezvényeken. Ennek a rutintalanságnak ékes példája volt 2009-ben a 8 fős csoportból a 2. helyért játszottam a csoport 6. biztos kieső ecuadori játékossal, akivel egy 90.perces általam szerzett öngóllal lett döntetlen, így lettem csoport 4. , míg ha nyerek továbbjutok. Szinte frusztráló volt látni, hogy míg a németek külön embert  hoztak ki Kínába azért, hogy vezesse az eredményeiket és a csoportban lévő többi játékosról információt gyűjtsön, addig nekem azon kellett könyörögni, hogy hadd használhassam az egyetlen laptopot, amit a hivatalos kísérő kihozott, hogy ne meccs nélkül üljek le játszani.(Persze nem adta oda… :/)

Mindamellett, hogy aktívan játszol a mai napig egyszerre több fronton is helyt állsz az online világban. Az esport közösség szervezéséből is kiveszed a részed. A fifaonline szerkesztőjeként publikálsz, az Electronic Sports League admin gárdáját is erősíted. Mi a feladatod az ESL magyar szekcióban?

Ahogy telt múlt az idő, ez a közösség egyre jobban fogyatkozott. Míg én aktívan játszottam és az eredményekre koncentráltam, ugyan voltak emberek, akik közben szervezték a versenyeket, de egy erőteljes visszaesés volt észrevehető. Míg a 06-07-08-as fifával 10-12 csapat versenyzett 150 játékossal, addig később a fifa 11-12 re a válogatott kapitánynak kevesebb emberből kellett válogatnia, mint ahány játékosra szüksége lett volna. A klánok gyakorlatilag eltűntek és úgy nézett ki, hogy itt véget is ér a történet.

Ahogy ezt a visszaesést láttam és realizáltam, jött a felismerés, hogy tenni kell valamit. Ez a közösség annyi mindent adott nekem, hogy eljött az ideje, hogy viszonozzam ezt. Mivel rendelkeztem a megfelelő tapasztalattal, tudtam mi kell egy játékosnak, és az ESL rendszerében is jól tájékozódtam, szinte egyik napról a másikra kialakult egy kép a fejemben, amit azóta is üldözök. Szerencsére ez a kép nemcsak az én fejemben él, és vannak rajtam kívül is (ugyan nem sokan), akik ezért tenni akarnak, amit ezúton is köszönök nekik.

Feladatként tűztem ki, hogy a lehető legtöbb játékossal megismertessem az esportot, az ESL-t  és azt a   rendszert, amiben én is az évek alatt „nevelkedtem”, és hozzásegített ezekhez az eredményekhez. A cél az, hogy újra kialakítsuk a csapatokat és a játékosoknak egy olyan közeget biztosítsak, amiben megéri játszani és foglalkozni komolyabban a játékkal.

Hogy látod, milyen Magyarország megítélése az ESL -nél?

Ebben nem látok bele pontosan, de néhány EU –s adminnal beszéltem és észrevették, hogy milyen szintű fejlődésnek indult a közösség. Mivel rengeteg új játékos csatlakozott lehetőség nyílt a kapitánynak újraszerveznie a válogatottat is, ami jelenleg is folyik. Úgy gondolom, hogy igazán akkor fogják ezt észrevenni, amikor egy olyan ütőképes válogatottal fogunk kiállni, amiben a játékosok a végletekig motiváltak és eredményt akarnak elérni. Mivel régebbi játékosok nagy része már abbahagyta, így vérfrissítésre van szükség. Persze a helyzet ismételten nem könnyű válogatott szinten sem, de hiszek a játékosokba és látom mennyire tehetségesek. Ha megmarad a játék iránti szeretet és ehhez párosul egy támogató közeg és a szorgalom , akkor előbb-utóbb az igazán tehetséges játékosok ki fognak emelkedni és felfogják tudni venni a versenyt a külföldi profikkal.

Milyen tervei vannak az ESL Magyarországnak a közeljövőben?

Jelenleg én csak a FIFA-s szekció vezetője vagyok, azonban azokat a gondolatokat, terveket amiket alkalmaztunk a PC-s szekció felvirágoztatásánál, alkalmazhatóak a többi szekcióra is. Az ESL-n lehetőség van bármilyen játékszekció kialakítására, ez csak attól függ, hogy vannak-e olyan elhivatott emberek, akik ezt szeretnék csinálni.

Nem sokan tudják, hogy létezik az EPS (Electronic Pro Series), ahol az ESL maga támogatja azokat az országokat, ahol több szekció is aktív nem kevés pénzdíjazással, élő verseny sorozatokkal, ami már a környező országokban megvalósult.

Tehát mindenképp a tervek között szerepel, hogy több szekció csatlakozzon és tapasztalja meg az előnyeit ennek a játéknak. A FIFA nem a legnépszerűbb esport játék, világ szinten ez tény. Viszont, ha mi ilyen fejlődést tudtunk felmutatni, akkor egy LoL-os, SC2-s, CS-s vagy épp BF-es közösség, ha összefogna, akkor lehetne fejlődni és ezen a ponton úgy gondolom, hogy ez nem pénz, hanem inkább emberi hozzáállás kérdése.

Látom a többi országban hogyan fejlődik ez az egész kultúra a többi játékban, és úgy vélem vétek lenne lenne nem kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket, hiszen ezzel a magyar esport fejlődne benne szereplő magyar játékosokkal.

Az ESL olyan kapukat nyit meg, azon országok számára, ahol egyszerre több működő szekció is van, amire a magyar esportnak is szüksége lenne. Egy olyan rendszerre, ahol klánok tudnak kialakulni, támogatott versenyeken részt venni, folyamatosan egymással versenyezni. Szerintem ez alapvető fontosságú, hogy ez a környezet adott legyen.

Mi az szerinted, ami leginkább döntő tényező egy játék esport megítélését illetően?

Szerintem elsődleges az, hogy tömeget alkossanak a játékosok. Minél több ember foglalkozik vele annál egyszerűbb támogatót találni, akinek megéri komoly díjazásos versenyeket szervezni. Az esport egyik mozgatórugója szerintem külföldön a díjazás. Csak körbe kell nézni pl. LoLba milyen szintű versenyek zajlanak és mennyi csapat van.  Továbbá nem elhanyagolható, hogy  mennyire élvezhető/érthető a játék, annak aki nézi, mert ez nagyban befolyásolja, pl az online streamelések nézettségét, ami ismét a népszerűségét növeli az adott játéknak.

Visszakanyarodva a saját játékodra, kicsit a környezetedre fókuszálva. Mi a benyomásod a hazai FIFA Közösségről? Hogy látod a jövőjét?

Mióta kezelésbe vettük, rohamosan fejlődik. Statisztikákon bárki végigkövetheti a csatlakozó tagok számát, a napi meccsszámot, meccsátlagot. Jelenleg 221 játékos játszik a ladderban, több mint 300 játékos az aki Október óta csatlakozott, ennek köszönhetően összesen közel 5000 meccs ment le 3-4 hónap alatt.  Ez azt eredményezte, hogy már támogatókat is sikerült szereznünk, így egyre komolyabb díjazású versenyeket tudunk szervezni. Amint lehetőség lesz szeretnénk az offline részt is fellendíteni, hiszen PC-s FIFA lan régóta nem került lebonyolításra. Folyamatosan fejlődni és nem megállni, amíg ég ez a tűz bennem és az admin csapatba bármit megcsinálunk, nincs akadály előttünk, mert szívvel csináljuk, ez szerintem nagyon fontos.

Minden közösségeben vannak ellentétek, konfliktusok, nehéz ezeket a helyzeteket megélni. Neked mik a tapasztalataid?

Ahogy Rocky mondaná az élet nem csak szivárvány és napfény. Sok felé próbáltam nyitni, kapcsolatokat szerezni, és olyan önös érdekekkel találkoztam, ami az én elveimmel abszolút nem összeegyeztethetőek. Először azt gondoltam, hogy összefogva több fifás  közösség egymást támogatva konstruktív módon fog majd tudni működni, de rá kellett jönnöm, hogy nagyon kevés olyan ember létezik, aki úgy gondolkodik, mint én és a közösséget helyezi első helyre és nem a sajátját.


Lesz-e katowicei győző?

Az interjú egyik aktualitása mindenképp a közelgő Intel Extreme Masters torna. A hétvégén te képviseled a hazai szcénát a IEM FIFA13 lengyelországi döntőjén. Hogyan jutottál ki a tornára?

Nagy sikernek tartom, hogy egyáltalán megrendezésre került ez a verseny és magyar játékosoknak is lehetősége volt ebben részt venni ,ami nagyban köszönhető a fejlődő szekciónak. 4 magyar játékosnak adódott esélye, hogy részt vegyen egy 20 fős nemzetközi selejtezőben. A nemzetközi játékosok Kelet –Európa országaiból érkeztek, majd ebből a nemzetközi mezőnyből sikerült a TOP2-be bejutni, amivel nyertem egy slotot a  Katowicében megrendeződő döntőre. A kvalifikáció  alatt szuper meccseket játszottam, bevallom nem számítottam rá, hogy kijutok, mivel már az első playoff meccsen alsó ágra kerültem, majd onnan sikerült visszatornázni magam a felsőági döntőbe.

Hogyan készülsz a vasárnapi megmérettetésre?

Mint említettem egyetemre járok, így muszáj a vizsgaidőszakot is szem előtt tartanom. Az utóbbi hónapokban sokat játszottam, aztán most kis szünet következett, letudtam a vizsgákat, így ismételten gőzerővel tudok koncentrálni a játékra. Törekszem a minőségi meccsek keresésére, ahol valami újat kell mutatnom, hiszen minden bizonnyal kint is, nehéz feladat vár rám.

Milyennek látod a mezőnyt?

A mezőnyt nagy részben a lengyel játékosok fogják alkotni. Lengyelországról tudni kell, hogy az esport rohamosan fejlődik, igazi fifa nemzetnek mondható. Rengeteg játékossal rendelkeznek, és  a résztvevő játékosok mint 200-300 fős selejtezőkből kvalifikálták magukat.  Egy-két játékossal már volt szerencsém találkozni különböző online versenyeken, az ott mutatott játékuk alapján bizakodó vagyok.

Mik az elvárásaid magaddal szemben?

Tekintve, hogy ebben az évben ez az első offline versenyem  a legfontosabb elvárásom az, hogy a maximumot tudjam kiadni magamból. Ne akadályozzon semmi olyan mentális, vagy technikai tényező, ami meggátolna abban, hogy a tudásom legjavát nyújtsam.  Ha ez sikerül jönni fog az eredmény, ebben biztos vagyok. Így ezen nem gondolkodok, hogy mit kell elérnem, szeretném élvezni a rendezvényt, a meccseket. Persze ott motoszkál egy kicsit a fejemben, hogy milyen elvárások vannak, de ezt próbálom elnyomni, és csakis a játékra koncentrálni. Úgy gondolom a tudásom alapján, ott a helyem a TOP3 ban legalább.

Úgy legyen! Köszönöm, hogy rendelkezésünkre álltál. Sok sikert kívánok az IEM döntőben! Végszóként mit üzennél a hazai játékosoknak, hogyan lehetnek sikeresek az esportban?

 

Én köszönöm az interjú lehetőségét és a remek kérdéseket. Megragadnám az alkalmat, hogy megköszönjem a Team Rock támogatását, akik nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy részt tudjak venni a versenyen.

Az esport játékosoknak azt üzenem, hogy a kitartás, a gyakorlás és a hit, hogy sikerülhet, mindig meghozza az eredményt, és ahogy az élet más területén is, aki jobban akarja a sikert és a legtöbb áldozatot hozza érte, az fog nyerni.

avatar #9
miniwalle 2013. február 12. 2822 hozzászólás 80.
sok sikert kívánok!
Aki hülye haljon meg!
avatar #8
Drang 2013. január 18. 2730 hozzászólás 86.
Válasz Pene #7. hozzászólására
"Szinte frusztráló volt látni, hogy míg a németek külön embert hoztak ki Kínába azért, hogy vezesse az eredményeiket és a csoportban lévő többi játékosról információt gyűjtsön, addig nekem azon kellett könyörögni, hogy hadd használhassam az egyetlen laptopot, amit a hivatalos kísérő kihozott, hogy ne meccs nélkül üljek le játszani.(Persze nem adta oda… :/)" pfff...

olyan, hogy magyar esport már nincs (már ha létezett is valamikor annak minden velejárójával - persze ilyen sem volt). az, amit valamikor annak tartottam (vagy éppen a hazai esport kultúra kezdeményének), mára szépen összeomlott, összezsugorodott, szétaprózódott és meghalt. a komment további része nemsokára egy válasz cikkben érkezik.
Tudom, hogy borúsan látod a helyzetet, de szerintem tavaly elértük a mélypontot... Próbálok pozitív lenni, innen már csak felfelé van út. :bocs:

Amúgy egy ilyen hír, aminek aktualitása miatt született ez az interjú, ad reményt a jövőt illetően. Nem gondolod? :kacsint:
Drang over and out!
avatar #7
Pene 2013. január 18. 7054 hozzászólás 10.
"Szinte frusztráló volt látni, hogy míg a németek külön embert hoztak ki Kínába azért, hogy vezesse az eredményeiket és a csoportban lévő többi játékosról információt gyűjtsön, addig nekem azon kellett könyörögni, hogy hadd használhassam az egyetlen laptopot, amit a hivatalos kísérő kihozott, hogy ne meccs nélkül üljek le játszani.(Persze nem adta oda… :/)" pfff...

olyan, hogy magyar esport már nincs (már ha létezett is valamikor annak minden velejárójával - persze ilyen sem volt). az, amit valamikor annak tartottam (vagy éppen a hazai esport kultúra kezdeményének), mára szépen összeomlott, összezsugorodott, szétaprózódott és meghalt. a komment további része nemsokára egy válasz cikkben érkezik.
http://techno.org/electronic-music-guide/music.swf
avatar #6
SNRGabesz 2013. január 18. 328 hozzászólás 1152.
Válasz Drang #5. hozzászólására
Nahát ez elgondolkodtató felvetés. Ha összehasonlítjuk, hogy mennyi pénzből mit tud felmutatni a magyar futball és a magyar esport, akkor... Na itt hagyom abba az elmélkedést... :kacsint:
Pedig érdekes lenne folytatni...
avatar #5
Drang 2013. január 18. 2730 hozzászólás 86.
Válasz shaddam #4. hozzászólására
Kíváncsi vagyok mi lenne az eredménye ha pl focistadinonok helyett az esportba ömlene pár milliárd forint....
Nahát ez elgondolkodtató felvetés. Ha összehasonlítjuk, hogy mennyi pénzből mit tud felmutatni a magyar futball és a magyar esport, akkor... Na itt hagyom abba az elmélkedést... :kacsint:
Drang over and out!
avatar #4
shaddam 2013. január 18. 906 hozzászólás 406.
Kíváncsi vagyok mi lenne az eredménye ha pl focistadinonok helyett az esportba ömlene pár milliárd forint....
"When the battlefield is under total control, war becomes routine." Solid Snake
avatar #3
bravó gabu minden tisztelem a tiéd
gogo magyar esport!
avatar #2
imatyas 2013. január 18. 89 hozzászólás 3025.
Mind több ilyen elhivatott és felelős esportolóra van szüksége ennek a kis nemzetnek.
Hajrá Gabu! Szurkolunk érted.
avatar #1
LMNT4L 2013. január 18. 672 hozzászólás 556.
Az ilyenek mindig motiválnak arra, hogy elkezdjek egyedül játszani valami eSport játékkal ! :)

Remek hír ! Sok szerencsét Gabu ! Én szurkolok neked !